Predstavljamo vam nastavnike sutrašnjice

Uloga nastavnika u učionici se menja kako bi se maksimalno iskoristile prednosti koje tehnologija u obrazovanju donosi za radnu snagu sutrašnjice

Predstavljamo vam nastavnike sutrašnjice

Ko je bio vaš omiljeni nastavnik?

Mislim da većina nas može da se seti imena barem nekoliko omiljenih nastavnika (i nekoliko onih koje nismo naročito voleli). Postoje brojni tipovi nastavnika, pa tako i oni koji nas podstiču, odišu autoritetom, empatijom ili humorom ili imaju velike zahteve od nas.

Međutim, mnogi osnovni principi školovanja i odnosa između nastavnika i učenika nisu se promenili i nakon niza generacija.

Stanje stvari će se uskoro promeniti. Najnovije inovacije u domenu obrazovanja više neće biti proizvod promenljivih društvenih stavova, već disruptivnih tehnologija i potreba radnih mesta budućnosti.

Dinamičnije i tehnološki naprednije radno mesto 2025. godine zahtevaće radnike koji međusobno sarađuju, poseduju fleksibilnost i lako se prilagođavaju novim veštinama i ulogama. Metaučenje, odnosno, samostalno učenje, postaće veština od nezamenljivog značaja.

Prema tome, promeniće se ciljevi obrazovanja i uloga nastavnika.

Vodič sa strane, a ne mudrac na pozornici

U okviru najnovijeg istraživanja o uticaju tehnologije na ključne sektore, Epson je zatražio od 17 vodećih mislilaca da opišu norme u obrazovnom sektoru u 2025. godini. Ove hipoteze smo izložili rukovodiocima i zaposlenima u ključnim sektorima.

Rasel Stanard, tehnolog obrazovanja i osnivač portala www.teachertrainingvideos.com predviđa da će se javiti „promena u načinu predavanja, jer će nastavnici preuzeti ulogu vodiča sa strane, tako da više neće biti mudraci na pozornici“.

Sedamdeset procenata evropske radne snage prihvata ovo tumačenje i predviđa da će nastavnici početi da usmeravaju učenike kroz proces učenja. Šezdeset četiri procenta ispitanika smatra da će primena informatičkih i analitičkih veština iz tog razloga biti glavno težište obrazovnog sistema sutrašnjice.

Ovu promenu podržava veliki broj novih tehnologija kao što su interaktivni projektori, 3D štampači, proširena stvarnost i koboti (kolaborativni roboti) koji će omogućiti sve učestaliju mešavinu učenja na mreži i van nje. Na primer, proširena stvarnost će omogućiti praktičnije, bezbednije i kratkotrajnije uklapanje eksperimenata u redovan raspored časova.

Dejvid Vajt, direktor odseka za digitalno učenje na Univerzitetu umetnosti u Londonu, tvrdi: „Obuka o korišćenju tehnologije je prevaziđena. Budućnost je u obuci o praktičnim veštinama i osposobljavanju učenika da koriste više platformi istovremeno“.

Prednosti uloge vodiča sa strane

Kako uloga nastavnika sve manje podrazumeva samo prenos znanja, oni će biti spremniji da preuzmu paralelnu ulogu savetnika. Sedamdeset dva procenta evropskih ispitanika očekuje da će učenje zato biti prilagođenije i oblikovanije prema individualnim potrebama učenika.

Takođe, predviđa se da će učenje postati dinamičnije i efikasnije do 2025. Sedamdeset jedan procenat ispitanika smatra da će mešovito učenje, to jest, istovremeno korišćenje resursa za učenje na mreži i van nje, pomoći da se ostvari ovaj cilj.

Pomoć nastavnicima da se prilagode novim prioritetima

Nastavnici su prvi na udaru predstojećih promena u kulturi radnog mesta.

Kako bi uspeli da razviju veštine koje zahteva radno mesto sutrašnjice, nastavnici današnjice moraće da prilagode svoje sposobnosti i pristupe tokom predstojeće decenije. Ovo će predstavljati veliki izazov za njih.

Dok 63% Evropljana ima pozitivan stav o primeni tehnologije, 61% njih takođe smatra da nastavnici trenutno nisu pripremljeni da obučavaju učenike veštinama koje su potrebne za korišćenje tehnologije koja će se uključiti u obrazovni sistem tokom sledeće decenije.

Tokom istraživanja smo utvrdili i određene dodatne pretnje po kvalitet budućeg obrazovanja. Među njima, najveći procenat ispitanika smatra da finansiranje (47%), obuka nastavnika (40%) i zastarele tehnologije (34%) mogu da predstavljaju ograničavajuće faktore za prilagođavanje škola i nastavnika novim prioritetima u obrazovanju.

Omiljeni nastavnik budućnosti

Istraživanje je jasno potvrdilo značaj saradnje nastavnika, donosilaca odluka, tehnoloških kompanija i škola kako bi se omogućio prelazak na obrazovne norme 2025. godine.

Međutim, ujedno se čini da će omiljeni nastavnici budućnosti biti oni koji raspolažu veštinama metaučenja, mešovitog učenja i osmišljavanja personalizovanih ciljeva učenja.

Ohrabruje to što je 60% ispitanih nastavnika sugerisalo da će biti spremni na dodatnu obuku kako bi preuzeli svoju buduću ulogu.

Želite li da saznate više?

Kompletni izveštaj sadrži sve uvide, a možete ga preuzeti ovde: